marți, 19 februarie 2013

Discriminare rasială la Colegiul „Ioniţă Asan“ Caracal


Caz flagrant de discriminare rasială faţă de mai mulţi copii romi înscrişi anul acesta la Colegiul Naţional „Ioniţă Asan“ din Caracal. Din cei 12 şcolari care frecventează clasa I – C, clasă ce funcţionează într-un imobil-anexă a colegiului, 11 sunt de etnie romă. Interpretând configurarea acestei clase drept izolare, una dintre mămici şi-a retras copilul de la şcoală. Conducerea şcolii explică înfiinţarea unei asemenea clase apelând la un argument care nu face obiectul nici unei prevederi legale: voinţa părinţilor de a-şi alege învăţătorii pentru copiii lor. Partida Romilor Pro-Europa Olt a formulat o sesizare către Prefectura Olt şi către Inspectoratul Şcolar Judeţean, cerând instituţiilor abilitate normalizarea situaţiei şi verificarea tuturor unităţilor de învăţământ din localităţile ce cuprind comunităţi importante de romi pentru eliminarea fenomenului de segregare.

Viitorul tău începe aici! Acesta este genericul publicitar care apare pe site-ul Colegiului Naţional „Ioniţă Asan“ din Caracal. Semnificaţia propoziţiei se află însă în conflict cu clasa I – C, formată din 12 copii, 11 de etnie romă. Partida Romilor Pro-Europa Olt este scandalizată de acest aspect şi solicită instituţiilor responsabile să ia măsuri pentru normalizarea situaţiei, ameninţând că, în caz contrar, va sesiza Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării. Reprezentanţii Partidei Romilor mai solicită formarea unei comisii din care să nu lipsească reprezentanţi ai romilor şi care să verifice respectarea legii pe această linie în toate unităţile de învăţământ din localităţile cu comunităţi importante de romi. „La Liceul «Ioniţă Asan» din Caracal au loc acte de discriminare vădită. În rândul claselor I există Clasa I – C, formată din 11 elevi de etnie romă şi, mai mult decât atât, clasa este situată într-o zonă izolată a şcolii, improprie actului de învăţământ. Vă rugăm să luaţi toate măsurile care se impun pentru ca aceşti elevi să aibă şanse egale la educaţie şi la posibilitatea de dezvoltare şi afirmare ca oricare elev din România. De asemenea, solicităm în mod expres să dispuneţi realizarea unei comisii din care să facă parte şi reprezentanţii romilor în vederea verificării tuturor unităţilor de învăţământ din localităţile cu comunităţi importante de romi, pentru normalizarea condiţiilor de învăţare şi pentru elevii romi. În caz contrar ne vedem nevoiţi să sesizăm Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării“, se arată în adresa Partidei Romilor către Prefectura Olt şi IŞJ, în care se menţionează că astfel de cazuri de discriminare au mai existat şi la Corabia, Slatina şi Balş.

Explicaţiile directoarei de la „Ioniţă Asan“, bazate pe cutume, nu pe legi

Conducerea Colegiului „Ioniţă Asan“ explică existenţa clasei care i-a indignat pe reprezentanţii romilor nu aducând în discuţie prevederi legale, ci o cutumă perpetuată ani la rând în sistemul educaţional românesc: alegerea de către părinţi a învăţătorilor care să se ocupe de odraslele lor în primii patru ani de şcoală. „Legea prevede condiţii clare pentru înscrierea copilului la şcoală; nu este prevăzut nicăieri ca părinţii să opteze pentru un învăţător sau altul“, susţine inspectorul şcolar general al IŞJ Olt, Mariana Gheorghe.
Nu de aceeaşi părere a fost directoarea colegiului caracalean, Tanţa Negroiu, când a acceptat opţiunile părinţilor drept cuvânt de ordine în formarea claselor I. „Anul acesta, colegiul nostru a avut în planul de învăţământ două clase I, dar s-au înscris 72 de copii. Am format, la cererea părinţilor, o clasă Step by Step şi o altă clasă normală cu 32 de copii. Rămăseseră 15 copii pe dinafară, aşa că am găsit de cuviinţă să solicităm formarea încă a unei clase. Din cei 15 copii înscrişi, frecvenţa este asigurată de 12 copii, din care, într-adevăr, 11 sunt de etnie romă. Problema este că părinţii acestora nu au solicitat un învăţător anume, în vreme ce ceilalţi – da. Una dintre mămici şi-a retras, supărată, copilul de la şcoală. Noi credem însă că nu există nici un caz de discriminare în cazul de faţă“, a declarat, pentru Eveniment de Olt, Tanţa Negroiu, care mai susţine că elevii în discuţie nu ar fi declaraţi ca făcând parte din etnia romă.

Segregarea – combătută prin legi şi convenţii internaţionale

Potrivit Legii Educaţiei, prin termenul de segregare în sistemul naţional de învăţământ se înţelege „forma gravă de discriminare care constă în separarea fizică, intenţionată sau neintenţionată, a copiilor / tinerilor minoritari de restul copiilor / tinerilor în grupe, clase, clădiri, unităţi de învăţământ şi alte spaţii utilizate în învăţământ, astfel încât procentul copiilor / tinerilor minoritari din totalul copiilor / tinerilor din unitatea de învăţământ / clasă / grupă este disproporţionat în raport cu procentul pe care copiii / tinerii minoritari de vârsta respectivă îl reprezintă din totalul populaţiei de aceeaşi vârstă în respectiva unitate administrativ-teritorială“. Mai mult: Ordinul ministrului Educaţiei nr. 1540/2007 privind interzicerea segregării şcolare a copiilor romi „interzice, începând cu anul şcolar 2007 – 2008, formarea claselor I-a şi a V-a având preponderent sau numai elevi romi“. Acest act normativ are la bază Strategia Guvernului de îmbunătăţire a situaţiei romilor şi are în vedere principiile mai multor convenţii şi pacte internaţionale, precum Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, Pactul internaţional privind drepturile civile şi politice, Convenţia naţională privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială, Convenţia Europeană pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, Convenţia-cadru pentru protecţia minorităţilor naţionale, Recomandarea nr. 4/2000 cu privire la educaţia copiilor romi din Europa, Recomandarea de politică generală nr. 3 privind combaterea rasismului şi a intoleranţei faţă de romi etc., la care România este parte semnatară.

Control de la IŞJ

Contactată luni de Eveniment de Olt, conducerea IŞJ Olt s-a arătat dispusă să ia măsuri pentru remedierea situaţiei, „dacă o asemenea stare de fapt va fi confirmată de inspectorii noştri“. Inspectorul şcolar general Mariana Gheorghe susţine că sesizarea de la Partida Romilor Pro-Europa nu a ajuns încă pe masa sa de lucru, dar că va dispune, imediat ce documentul îi va cădea sub ochi, o verificare la Colegiul Naţional „Ioniţă Asan“. „Nu a ajuns la mine o asemenea sesizare. Dacă acest document a ajuns la IŞJ, eu voi dispune o verificare la faţa locului, trimiţând acolo inspectorul pe probleme de romi, dar şi inspectorul şcolar de zonă. Bineînţeles că nu putem tolera o asemenea realitate şi, dacă se va constata că ea există, vom căuta cu conducerea şcolii o soluţie pentru intrarea în normalitate. Nu există nici o prevedere legală în baza căreia clasele I să se formeze aşa cum vor părinţii. Dosarele de înscriere se depun la secretariatul şcolii. Că sunt tot felul de obiceiuri, asta este cu totul altceva, dar noi trebuie să facem activitate legală şi să începem să ne schimbăm unele mentalităţi. Măcar puţin câte puţin decât deloc“, a declarat Mariana Gheorghe.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu